Algemene voorwaarden met klanteninformatie


Inhoudsopgave


1 **Toepassing**

   Deze bepalingen regelen de voorwaarden voor het gebruik van onze diensten. Door gebruik te maken van onze diensten gaat u akkoord met deze voorwaarden.


2 **Conclusie van het contract**

   Het bestellen van onze producten vormt een bindend aanbod. Een contract komt tot stand zodra wij de bestelling bevestigen of de goederen verzenden.


3 **Ontbindingsrecht**

   U hebt het wettelijke herroepingsrecht. Meer informatie hierover vindt u in onze annuleringsvoorwaarden.


4 **Prijzen en betalingsvoorwaarden**

   De vermelde prijzen zijn eindprijzen en inclusief de wettelijke btw. Betalingen dienen binnen de overeengekomen termijn te worden voldaan.


5 **Voorwaarden voor levering en verzending**

   Levering vindt plaats volgens de overeengekomen voorwaarden. Informatie over levertijden en verzendkosten vindt u op onze website of wordt u apart medegedeeld.


6 **Eigendomsvoorbehoud**

   De geleverde goederen blijven ons eigendom totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.


7 **Toerekenbaarheid van gebreken (garantie)**

   De wettelijke bepalingen inzake aansprakelijkheid voor gebreken zijn van toepassing. Informatie over uw rechten in het geval van een garantieclaim vindt u in onze Algemene Voorwaarden.


8 **Toepasselijk recht**

   Het recht van de Bondsrepubliek Duitsland is van toepassing. De toepassing van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken is uitgesloten.


9 **Gedragscode**

   Wij hebben ons ertoe verbonden de beginselen van een erkende gedragscode na te leven.


10 **Alternatieve geschillenbeslechting**

    De Europese Commissie biedt een platform voor online geschillenbeslechting (OS). U kunt dit vinden op http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Wij zijn bereid deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures voor een arbitragecommissie voor consumentenzaken.




1 **Toepassing**


1.1 Deze Algemene Voorwaarden (hierna "AV") zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de levering van goederen die een consument of ondernemer (hierna "klant") sluit met het bedrijf "ROHDE+ROHDE Ursula Rohde", handelend onder "design-lichtschalter.com", "designer-switches.com" en "interrupteursdeluxe.fr" (hierna "verkoper"), met betrekking tot de goederen die worden weergegeven in de online shop. Het opnemen van de eigen voorwaarden van de klant is hierbij uitgesloten, tenzij anders overeengekomen.


1.2 Voor de toepassing van deze AV is een consument elke natuurlijke persoon die een rechtshandeling aangaat voor doeleinden die overwegend buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.


1.3 Een ondernemer in de zin van deze AV is een natuurlijke of rechtspersoon of een maatschap met rechtsbevoegdheid die bij het sluiten van een rechtshandeling handelt in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit.


2 **Conclusie van de overeenkomst**


2.1 De productbeschrijvingen in de online shop van de verkoper zijn geen bindend aanbod van de verkoper, maar een uitnodiging aan de klant om een bindend aanbod te doen.


2.2 De klant kan het aanbod doen via het in de online shop van de verkoper geïntegreerde online bestelformulier of alternatief per e-mail, online contactformulier, per post of telefonisch. Nadat de klant de geselecteerde goederen in het virtuele winkelmandje heeft geplaatst en het elektronische bestelproces heeft voltooid, dient de klant een wettelijk bindend contractaanbod in met betrekking tot de goederen in het winkelmandje door te klikken op de knop "bestelling voltooien".

2.3 De verkoper kan het aanbod van de klant binnen vijf dagen accepteren door de klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (fax of e-mail) te sturen. Het tijdstip van ontvangst van de orderbevestiging door de klant is bepalend. Als alternatief kan de verkoper het aanbod accepteren door de bestelde goederen te leveren of door de klant om betaling te vragen nadat de bestelling is geplaatst. Als er meerdere van de bovenstaande alternatieven bestaan, komt de overeenkomst tot stand op het moment dat een van deze alternatieven zich het eerst voordoet. De termijn voor aanvaarding van het aanbod begint op de dag nadat het aanbod door de klant is verzonden en eindigt op de vijfde dag nadat het is verzonden. Indien de verkoper het aanbod niet binnen deze termijn aanvaardt, geldt dit als een verwerping van het aanbod en is de klant niet langer aan zijn intentieverklaring gebonden.


2.4 Als een door PayPal aangeboden betaalmethode is geselecteerd, wordt de betaling verwerkt via de betalingsdienstaanbieder PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (hierna "PayPal" genoemd), met inachtneming van de PayPal-gebruiksvoorwaarden. Deze kunnen worden geraadpleegd op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full of - als de klant geen PayPal-rekening heeft - onder de algemene voorwaarden voor betalingen zonder PayPal-rekening, beschikbaar op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Door te klikken op de knop waarmee het bestelproces wordt afgesloten, verklaart de klant akkoord te gaan met de genoemde gebruiksvoorwaarden en aanvaardt de verkoper het aanbod van de klant.


2.5 Na het sluiten van de overeenkomst slaat de verkoper de tekst van de overeenkomst op en stuurt deze in tekstvorm (bijv. e-mail, fax of brief) naar de klant. De verkoper stelt de tekst van het contract niet verder ter beschikking. Als de klant voor het verzenden van zijn bestelling een gebruikersaccount heeft aangemaakt in de onlineshop van de verkoper, worden de bestelgegevens gearchiveerd op de website van de verkoper en kunnen deze door de klant gratis worden ingezien via zijn met een wachtwoord beveiligde gebruikersaccount door de bijbehorende inloggegevens in te voeren.


2.6 Alvorens een bindende bestelling te plaatsen, kan de klant eventuele invoerfouten herkennen door de weergegeven informatie zorgvuldig te controleren. De vergrotingsfunctie van de browser kan dienen als een effectief technisch middel om invoerfouten beter te herkennen. De klant kan zijn invoer tijdens het elektronische bestelproces tot aan de voltooiing corrigeren door op de knop Bestelafhandeling te klikken.


2.7 De contracttalen zijn Duits en Engels.


2.8 De afhandeling van de bestelling en het contact vinden in de regel plaats via e-mail en geautomatiseerde afhandeling van de bestelling. De klant is ervoor verantwoordelijk dat het door hem opgegeven e-mailadres voor de afhandeling van de bestelling correct is, zodat hij de door de verkoper verzonden e-mails kan ontvangen. Bij het gebruik van SPAM-filters moet de klant ervoor zorgen dat alle e-mails die door de verkoper of door derden in opdracht van de verkoper worden verzonden, kunnen worden afgeleverd.


3) **Ontbindingsrecht**


3.1 Consumenten hebben over het algemeen recht op annulering.


3.2 Meer informatie over het recht op annulering is te vinden in de annuleringsvoorwaarden van de verkoper.


4) **Prijzen en betalingsvoorwaarden**


4.1 Tenzij anders vermeld in de productbeschrijving van de verkoper, zijn de vermelde prijzen totaalprijzen inclusief wettelijke btw. Eventuele extra leverings- en verzendkosten worden apart vermeld in de betreffende productbeschrijving.


4.2 Voor leveringen naar landen buiten de Europese Unie kunnen in individuele gevallen extra kosten ontstaan waarvoor de verkoper niet verantwoordelijk is en die voor rekening van de klant zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten voor het overmaken van geld door kredietinstellingen (bijv. overschrijvingskosten, wisselkoerskosten) of invoerrechten of belastingen (bijv. douanerechten). Dergelijke kosten kunnen ook worden gemaakt in verband met het overmaken van geld als de levering niet plaatsvindt in een land buiten de Europese Unie, maar de klant de betaling verricht vanuit een land buiten de Europese Unie.


4.3 De geaccepteerde betalingsmogelijkheden worden aan de klant meegedeeld in de online shop van de verkoper.


4.4 Als vooruitbetaling per bankoverschrijving is overeengekomen, is de betaling onmiddellijk na het sluiten van de overeenkomst verschuldigd, tenzij de partijen een latere vervaldatum zijn overeengekomen.


4.5 Als een betalingsmethode wordt gekozen die wordt aangeboden via de betalingsservice "PayPal", wordt de betaling verwerkt via PayPal, waarbij PayPal voor dit doel ook gebruik kan maken van de diensten van externe betalingsdienstaanbieders. Als de verkoper betaalmethoden aanbiedt waarbij hij voorschotten aan de klant betaalt (bijv. aankoop op rekening of betaling in termijnen), draagt hij zijn betalingsvordering in dit verband over aan PayPal of aan de betalingsdienstaanbieder die door PayPal is aangesteld en specifiek aan de klant is genoemd. Alvorens de cessieverklaring van de verkoper te accepteren, voert PayPal of de door PayPal aangestelde betalingsdienstaanbieder een kredietcontrole uit aan de hand van de doorgegeven klantgegevens. De verkoper behoudt zich het recht voor om bij een negatief controleresultaat de klant de gekozen betaalmethode te weigeren. Als de gekozen betalingsmethode is toegestaan, moet de klant het factuurbedrag binnen de overeengekomen betalingstermijn of op de overeengekomen betalingstermijnen betalen. In dit geval kan hij de betaling alleen aan PayPal of de door PayPal aangestelde betalingsdienstaanbieder met schuldkwijtschelding uitvoeren. De verkoper blijft echter verantwoordelijk voor algemene vragen van de klant, bijv. over de goederen, levertijd, verzending, retourzendingen, klachten, herroepingsverklaringen en leveringen of creditnota's, ook in geval van overdracht van vorderingen.


4.6 Als een betaalmethode wordt gekozen die wordt aangeboden via de "mollie" betaalservice, wordt de betaling verwerkt via de betaaldienstverlener Mollie B.V., Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam, Nederland (hierna: "mollie"). De afzonderlijke betalingsmethoden die via mollie worden aangeboden, worden in de online shop van de verkoper aan de klant meegedeeld. Voor het verwerken van betalingen kan mollie andere betalingsdiensten gebruiken waarvoor speciale betalingsvoorwaarden kunnen gelden, waarover de klant afzonderlijk kan worden geïnformeerd. Meer informatie over "mollie" is beschikbaar op het internet op https://www.mollie.com/de/.


5) **Voorwaarden voor levering en verzending**


5.1 Indien de verkoper aanbiedt de goederen te verzenden, vindt de levering plaats binnen het door de verkoper aangegeven leveringsgebied aan het door de klant opgegeven afleveradres, tenzij anders overeengekomen. Het in de orderverwerking van de verkoper opgegeven afleveradres is bepalend.


5.2 Als de levering van de goederen mislukt om redenen waarvoor de klant verantwoordelijk is, draagt de klant de redelijke kosten die de verkoper als gevolg hiervan maakt. Dit geldt niet voor de retourzending als de klant zijn herroepingsrecht daadwerkelijk uitoefent. De bepalingen in de annuleringsvoorwaarden van de verkoper zijn van toepassing op de retourkosten als de klant zijn annuleringsrecht daadwerkelijk uitoefent.


5.3 Indien de klant handelt als ondernemer, gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen over op de klant zodra de verkoper de goederen heeft geleverd aan de vervoerder, expediteur of andere persoon of organisatie die is aangewezen om de verzending uit te voeren. Indien de klant optreedt als consument, gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen pas over wanneer de goederen worden overhandigd aan de klant of een persoon die gemachtigd is om ze in ontvangst te nemen. Desondanks gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen over op de klant, zelfs in het geval van consumenten, zodra de verkoper de goederen heeft geleverd aan de expediteur, de vervoerder of de persoon of organisatie die anderszins is aangewezen om de verzending uit te voeren, indien de klant de expediteur, de vervoerder of de persoon of organisatie die anderszins is aangewezen om de verzending uit te voeren, opdracht heeft gegeven en de verkoper deze persoon of organisatie niet eerder aan de klant heeft genoemd.


5.4 De verkoper behoudt zich het recht voor om zich terug te trekken uit het contract in het geval van onjuiste of onjuiste zelflevering. Dit is alleen van toepassing als de verkoper niet verantwoordelijk is voor de niet-levering en de verkoper een specifieke dekkende transactie met de leverancier met de nodige zorgvuldigheid heeft afgesloten. De verkoper zal alle redelijke inspanningen leveren om de goederen te verkrijgen. In het geval dat de goederen niet of slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn, wordt de klant onmiddellijk op de hoogte gesteld en wordt de tegenprestatie onmiddellijk terugbetaald.


5.5 Indien de verkoper de goederen aanbiedt om af te halen, kan de klant de bestelde goederen binnen de door de verkoper aangegeven kantooruren afhalen op het door de verkoper aangegeven adres. In dit geval worden geen verzendkosten in rekening gebracht.


**6) Eigendomsvoorbehoud**  

Indien de verkoper vooruitbetaalt, behoudt hij zich de eigendom van de geleverde goederen voor totdat de verschuldigde koopprijs volledig is voldaan.


**7) Aansprakelijkheid voor gebreken (garantie)**  


7.1 Tenzij anders vermeld in de volgende bepalingen, zijn de bepalingen van de wettelijke aansprakelijkheid voor gebreken van toepassing. Dit geldt niet voor overeenkomsten tot levering van goederen:  


7.2 Indien de klant handelt als ondernemer:

- De verkoper heeft de keuze van de wijze van nakoming achteraf.

- De verjaringstermijn voor gebreken bij nieuwe goederen bedraagt een jaar vanaf de levering van de goederen.

- Bij gebruikte goederen zijn rechten en aanspraken op gebreken uitgesloten.

- De verjaringstermijn begint niet opnieuw wanneer in het kader van de aansprakelijkheid voor gebreken een vervangende levering wordt gedaan.  


7.3 De voornoemde aansprakelijkheidsbeperkingen en verkorting van de verjaringstermijn gelden niet:

- Voor vorderingen tot schadevergoeding en onkostenvergoeding door de klant.

- Indien de verkoper het gebrek bedrieglijk heeft verzwegen.

- Voor goederen die zijn gebruikt voor een gebouw in overeenstemming met hun normale gebruik en het gebrek ervan hebben veroorzaakt.

- Voor elke bestaande verplichting van de verkoper om updates te leveren voor digitale producten in het geval van overeenkomsten voor de levering van goederen met digitale elementen.


7.4 Bovendien blijven voor ondernemers de wettelijke verjaringstermijnen van een bestaand wettelijk regresrecht onaangetast.


7.5 Als de klant handelt als handelaar in de zin van § 1 van het Duitse Wetboek van Koophandel (HGB), is hij onderworpen aan de commerciële verplichting tot inspectie en kennisgeving van gebreken in overeenstemming met § 377 HGB. Indien de klant de daarin geregelde meldingsplicht niet nakomt, gelden de goederen als goedgekeurd.


7.6 Indien de klant optreedt als consument, wordt hij verzocht bij de bezorger te klagen over geleverde goederen met duidelijke transportschade en de verkoper hiervan op de hoogte te stellen. Als de klant dit nalaat, heeft dit geen invloed op zijn wettelijke of contractuele aanspraken voor gebreken.


**8) Toepasselijk recht**  

Op alle rechtsbetrekkingen tussen de partijen is het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing, met uitsluiting van de wetten op de internationale koop van roerende goederen. In het geval van consumenten is deze rechtskeuze alleen van toepassing voor zover de bescherming die wordt geboden door dwingende bepalingen van het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, niet wordt ingetrokken.


**9) Gedragscode**  

De verkoper heeft zich onderworpen aan de voorwaarden voor deelname aan het eCommerce-initiatief "Fairness in Commerce", dat kan worden bekeken op het internet op [https://www.fairness-im-handel.de/teilnahmebedingungen/](https://www.fairness-im-handel.de/teilnahmebedingungen/).


**10) Alternatieve geschillenbeslechting**  

10.1 De Europese Commissie biedt een platform voor onlinegeschillenbeslechting op het internet op de volgende link [https://ec.europa.eu/consumers/odr](https://ec.europa.eu/consumers/odr)  

Dit platform dient als contactpunt voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen die voortvloeien uit online koop- of dienstenovereenkomsten waarbij een consument betrokken is.


10.2 De verkoper is niet verplicht deel te nemen aan een geschillenbeslechtingsprocedure voor een arbitragecommissie voor consumenten, maar is daartoe wel bereid.